BEHÅLLA
När behöver en arbetsgivare skapa plan för återgång till arbetet när medarbetaren varit sjukskriven?
Du behöver ta fram en plan för återgång i arbete om medarbetaren förväntas vara sjukskriven i minst 60 dagar. Planen ska tas fram senast dag 30 i sjukperioden. Bedömningen om hur länge din medarbetare förväntas vara sjukskriven gör du enklast genom att prata med din medarbetare. Du kan även titta på vad det står i läkarintyget.
Frågor som kan bli aktuella att ta ställning till när ni upprättar planen:
- Kan medarbetaren arbeta lite grann och vara deltidssjukskriven?
- Hur kan arbetsplatsen och arbetsuppgifterna anpassas?
- Kan du omplacera medarbetaren, antingen tillfälligt eller permanent?
- Behöver medarbetaren arbetstekniska hjälpmedel?
- Kan medarbetaren få utbildning eller omskolning till andra arbetsuppgifter?
- Kan ni ta hjälp av företagshälsovården eller annan extern aktör av rehabiliteringstjänster?
- När ska insatserna genomföras?
- Hur ska kontakten mellan arbetsplatsen och medarbetaren fungera under tiden medarbetaren är sjukskriven?
- Hur ska du och din medarbetare följa upp planen?