I denna tredje artikel i vår konsultserie möter vi Lilian Dahlstedt som delar sin syn på livet som anställd HR-konsult hos oss på PeopleProvide.

Berätta lite om din bakgrund, hur kommer det sig att du tog steget att bli HR-konsult?

Jag arbetade i flera år som affärsresekonsult på American Express och när jag kände att jag ville läsa vidare så föll mitt val på Linjen för Personal- och arbetslivsfrågor i Linköping. Efter mina studier fortsatte jag arbeta i samma företag på HR avdelningen i många år som HR-konsult.  Därefter började jag på ICA Sverige AB med rekrytering för apoteksverksamheten samt Verksamhetsutveckling och IT.  Efter det var jag Senior HR Generalist på Honeywell och därefter HR Business Partner hos Veoneer, innan jag blev headhuntad av PeopleProvide för ett konsultuppdrag inom rekrytering.

Vilket är ditt roligaste uppdrag som konsult hos oss på PeopleProvide?

Än så länge är det mitt uppdrag som People & Culture Manager hos inContext, där jag fick arbeta brett inom HR och med mycket rekrytering som jag verkligen brinner för, flera rekryteringar var från andra länder vilket också krävde kunskap kring bl. a arbetstillstånd. Det kändes som jag kunde göra skillnad på en gång, vilket var väldigt tillfredsställande.

Hur är det att komma in som ny konsult på ett företag?

Just på inContext var det väldigt enkelt. Antagligen eftersom de själva är ett konsultbolag så har de förmågan att ta emot konsulter, få dem känna sig välkomna och som en i gänget. Det var en familjär stämning och fin gemenskap inom bolaget.

Vilka fördelar ser du med att arbeta som konsult?

Att man får chansen att arbeta med det man brinner för men på olika sätt. Samma tjänst kan se så olika ut i olika uppdrag. Man får möjlighet att lära känna nya människor, företag och branscher.

Möjlighet till utveckling i ett snabbare tempo, i en rörlig miljö. Men känslan av göra nytta och bidra med sin erfarenhet och kompetens slår det mesta.

Och fördelen med att vara anställd konsult?

Det är tryggheten och att slippa leta nya uppdrag.

Några nackdelar?

Har faktiskt inte upptäckt några ännu. Men kan tänka mig att det skulle kännas rörigt om man hade flera olika uppdrag samtidigt på olika bolag. Men det beror ju säkerligen på vilken person man är själv.

Hur är det att vara mellan uppdrag som du är just nu?

Jag har ju inte hunnit vara det tidigare, men tycker att det är väldigt roligt att få vara inne med er här på kontoret och få se lite från hur det fungerar från andra sidan eftersom jag fått chansen att hjälpa till med kärnverksamheten och rekrytera bara HR-roller, vilket jag inte gjort tidigare. Det har gett mig ett bredare perspektiv. Sen är det även väldigt bra tillfälle att få lära känna alla ”providare” lite närmare, vilket är härligt. Tillhörighet är viktigt.

Av vilken anledning skulle du rekommendera konsultlivet till de som funderar på att ta steget?

Om man är ny i sin HR-roll så är verkligen konsultlivet något som jag kan rekommendera. Det är ett bra sätt att utvecklas i sin HR-roll och snabbt fylla på sitt CV. Det är också ett bra sätt att lära känna av vilka olika företagskulturer som man passar och trivs bäst i, rent personligt.

Vill du eller arbetar du som HR-konsult idag, välkommen att registrera dig i vårt nätverk.

Registrera dig i vårt nätverk

Vill du veta mer om konsultlivet – kontakta oss. Vi gärna svarar på frågor och kan ge tips och råd.

Kontakta oss

Dela inlägget

Vill du komma i kontakt med oss?