Vad är viktigt för dig som arbetsgivare att känna till när en medarbetare blir sjuk?
Med fler företag och organisationer i Sverige som står inför problem med arbetsrelaterad ohälsa och dess påverkan, blir det allt viktigare att ha bra strategier för att främja en hälsosam arbetsmiljö. Vår erfarenhet från många kunduppdrag visar också att det behövs uppdaterade eller tydligare rutiner för sjukfrånvaro på många arbetsplatser. Vi, PeopleProvide, har tillsammans med Ahum i denna uppföljande Hälsorapport 2, skapat en checklista för vad man som arbetsgivare bör tänka på vid sjukfrånvaro.
Syftet är att påminna och öka kunskapen om hur man som arbetsgivare ska agera för att på bästa sätt stötta sina medarbetare vid sjukfrånvaro. Att ha kunskap och en fastställd rutin är inte bara viktigt för medarbetaren, utan även för kollegorna, företaget och samhället i stort.
Vi strävar efter arbetsplatser där ledare och anställda tillsammans arbetar för en hälsosam arbetsmiljö som gynnar oss alla.
Missade ni att ladda ner den första delen av vår hälsorapport, kan ni göra det här.
Genom att införa tydliga arbetsmiljöstrategier kan företag minska sjukfrånvaron och dess kostnader, samtidigt som de förbättrar arbetsmoralen och produktiviteten.
Vill du komma i kontakt med oss?
Dela inlägget