FAQ - Arbetsmiljö
Mobilversion nedan
Att prioritera arbetsmiljö är fundamentalt för såväl medarbetarens välbefinnande som företagets framgång. En välbalanserad arbetstid främjar hälsa, produktivitet och arbetsglädje. En säker och trivsam arbetsmiljö minskar risken för skador och sjukdomar, vilket resulterar i ökad effektivitet och minskade kostnader. Genom att investera i arbetstid och arbetsmiljöarbete visar företag sitt åtagande för en ansvarsfull och framgångsrik verksamhet där medarbetarna trivs och presterar på sin högsta nivå. Nedan följer vanliga frågor om arbetsmiljö:
SVAR: Det är för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och att skapa en god arbetsmiljö. Lagen gäller i alla verksamheter där arbetstagare utför arbete åt sin arbetsgivare. (AML 1kap 1§)
Arbetsgivaren men det är en gemensam plikt för alla medarbetare att rapportera problem, risker och eventuella förbättringsförslag.
Undersök arbetsmiljön, bedöm risker, genomför åtgärder och följ upp
På arbetsplatser som har minst 50 anställda
Enligt Skatteverkets riktlinjer 2023 är det 5 000 kronor
När en arbetstagare blir sjuk har arbetsgivaren en skyldighet att betala sjuklön under de första 14 dagarna av sjukskrivningen. Denna skyldighet regleras i Sjuklönelagen och innebär att arbetsgivaren betalar en del av arbetstagarens lön trots att hen är frånvarande på grund av sjukdom
Från och med den åttonde sjukdagen har arbetsgivaren rätt att begära ett läkarintyg som visar att arbetstagaren är sjuk och oförmögen att arbeta. Om arbetstagaren inte kan uppvisa ett läkarintyg kan arbetsgivaren neka att betala sjuklön. Läkarintyget ska specificera hur länge sjukdomen förväntas vara och hur den påverkar arbetstagarens förmåga att utföra sina arbetsuppgifter.
FAQ - Arbetsmiljö
Att prioritera arbetsmiljö är fundamentalt för såväl medarbetarens välbefinnande som företagets framgång. En välbalanserad arbetstid främjar hälsa, produktivitet och arbetsglädje. En säker och trivsam arbetsmiljö minskar risken för skador och sjukdomar, vilket resulterar i ökad effektivitet och minskade kostnader. Genom att investera i arbetstid och arbetsmiljöarbete visar företag sitt åtagande för en ansvarsfull och framgångsrik verksamhet där medarbetarna trivs och presterar på sin högsta nivå. Nedan följer vanliga frågor om arbetsmiljö:
SVAR: Det är för att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och att skapa en god arbetsmiljö. Lagen gäller i alla verksamheter där arbetstagare utför arbete åt sin arbetsgivare. (AML 1kap 1§)
Arbetsgivaren men det är en gemensam plikt för alla medarbetare att rapportera problem, risker och eventuella förbättringsförslag.
Undersök arbetsmiljön, bedöm risker, genomför åtgärder och följ upp
På arbetsplatser som har minst 50 anställda
Enligt Skatteverkets riktlinjer 2023 är det 5 000 kronor
När en arbetstagare blir sjuk har arbetsgivaren en skyldighet att betala sjuklön under de första 14 dagarna av sjukskrivningen. Denna skyldighet regleras i Sjuklönelagen och innebär att arbetsgivaren betalar en del av arbetstagarens lön trots att hen är frånvarande på grund av sjukdom
Från och med den åttonde sjukdagen har arbetsgivaren rätt att begära ett läkarintyg som visar att arbetstagaren är sjuk och oförmögen att arbeta. Om arbetstagaren inte kan uppvisa ett läkarintyg kan arbetsgivaren neka att betala sjuklön. Läkarintyget ska specificera hur länge sjukdomen förväntas vara och hur den påverkar arbetstagarens förmåga att utföra sina arbetsuppgifter.
Vi kan HR!
Vårt specialiserade team av HR-konsulter är dedikerade till att skapa en balanserad och säker arbetsmiljö som främjar både välbefinnande och effektivitet.