AVVECKLA

Vilka försäkringar behöver jag ha som arbetsgivare?

Försäkring som arbetsgivare

Företag som är bundna av kollektivavtal ska teckna försäkringar och tjänstepension för de anställda. Arbetsgivaren ansvarar för att teckna och betala dessa försäkringar.  För företag utan kollektivavtal är det frivilligt att teckna försäkringar. Det kan dock förekomma obligatoriska försäkringar för vissa företag i speciella branscher. 

Även om du som arbetsgivare saknar försäkring så har medarbetarna möjlighet till ersättning vid eventuell arbetsskada. Det är viktigt att medarbetarna anmäler skadan till dig som arbetsgivare så att du kan anmäla arbetsskadan till Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Medarbetaren som blivit skadad i arbetet ska därefter ansöka om arbetsskadeersättning hos Försäkringskassan. 

 

Källa: www.lawline.se 

Vill du komma i kontakt med oss?

PeopleProvide är ett kompetensföretag i Stockholm som providar för organisationers HR-behov – oavsett om det handlar om rekrytering, HR konsulter, HR support eller utveckling inom HR. Vi providar med högsta kvalitet och trygg garanti. Enkelt och engagerat.

KONTAKTA OSS

070-388 81 44
info@peopleprovide.se

Peter Myndes Backe 16
118 46 Stockholm

FÖLJ OSS

Copyright ©2025 PeopleProvide AB / Org. nr 556764-7176