Målsamtal

Utvärdering av föregående års mål

Utvärdera föregående års uppsatta mål och gå igenom vilka mål som uppnåddes och vilka mål som inte uppnåddes. Vad finns det för lärdomar och framgångsfaktorer.

Genomgång av affärsmål

Gå igenom verksamhetens affärsmål och strategiska prioriteringar och hur rollen ska bidra till affärsmålen. Diskutera hur medarbetarens arbete kan bidra till att verksamheten uppnår målen. Resonera och identifiera områden där medarbetaren i sin roll kan göra störst skillnad.

Fastställ årets mål

Fastställ målen medarbetaren ska arbete mot under kommande år. Förslagsvis 3–5 stycken. Ett sätt att formulera individuella mål är att utgå från modellen SMART (Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidsbestämda). Är det ett kortsiktigt mål eller ett långsiktigt mål? Definiera med fördel nyckelresultat/nyckeltal som bekräftar när målet är uppnått.

Uppföljning och Ansvar

Dokumentera de beslutade målen och aktiviteterna och besluta vem som ansvarar för att uppdatera underlaget (Se tabell i slutet av mallen). Planera in uppföljningssamtal (exempelvis kvartalsvisa avstämningar).

Avslutning

Sammanfatta samtalet och säkerställ att båda parter är överens om de uppsatta målen. Låt medarbetaren reflektera över samtalet och dela sina tankar

 

Ni kan även läsa mer på vår FAQ om utveckling av medarbetare.

Exempel på mall för mål & aktivitetsplan.

Nedan finner du mallen för mål & aktivitetsplan

Ladda ner mall för mål & aktivitetsplan

Dela inlägget

Vill du komma i kontakt med oss?