Vår artikelserie om konsultlivet fortsätter. Vi vill ge olika perspektiv och tips & råd till dig som är nyfiken på att arbeta som HR-konsult.

Vi hoppas att ge dig insikter och inspiration till att ta ett nytt kliv i din karriär som innebär utveckling, möjligheter och flexibilitet. Är du redan eller vill bli konsult, connecta med oss. Vi söker just nu ett flertal HR-konsulter till många varierande tjänster på spännande bolag.

juni 1, 2022By Anki Eckerman

I femte delen i vår artikelserie möter vi Martin Ortbrink, en av våra partnerkonsulter som berättar om hur det är att arbeta som konsult i egen regi.

Martins senaste uppdrag var genom PeopleProvide, som HRBP på ett stort internationellt industriföretag där han förvaltade, förbättrade och drev förändringsarbete i en global tech division. Martins fokusområde är egentligen personalomställning/omorgansation, men eftersom han tycker om variation och utveckling så hoppade han på uppdraget.

Vad innebär det för dig att vara Partnerkonsult?

Ofta har en speciell situation uppstått och ett behov uppkommit. Något som kanske inte fungerar som det borde. En specifik uppgift behöver lösas, ett projekt behöver viss kompetens eller någon går kanske på föräldraledighet. Som interim/partnerkonsult gäller det att snabbt sätta sig in i olika sammanhang och få saker att börja hända.

För min egen del är det mer personligt utvecklande att vara interim/partnerkonsult än att vara anställd. Så fort jag byter uppdrag är jag ny på arbetet, träffar nya människor och får se och lära känna olika branscher och organisationer. Det är helt klart mer omväxlande, händelserikt och stimulerande för personer som sätter värde på en sådan vardag. Andra skulle kanske beskriva det som lite läskigt ibland.

Det är en helt annan frihet eftersom de flesta uppdrag är mellan 3-12 månader. Du är där på tillfälligt besök, sen drar du vidare till nästa. Det är en skön frihetskänsla i den vetskapen. Du kan också på ett helt annat sätt förhålla dig till all intern politik och ta det med ro.

Vilka fördelar och utmaningar ser du med att vara sin egen jämfört mot att vara anställd konsult?

Det är betydligt bättre ekonomi att arbeta i eget bolag, än att vara anställd på ett konsultbolag. Men, det förutsätter såklart att du har uppdrag (åtminstone ca 50%) och kan hantera perioder när du eventuellt inte har uppdrag. I eget bolag är du också säljare, du är produkten och du behöver gilla att paketera vad du kan och vad du vill. Sen ska du sälja det i en mängd olika kanaler såsom via olika konsultbolag, i ditt eget nätverk, via egen hemsida och få ut budskapet på LinkedIn. Om man är lite mer åt trygghetshållet kan det vara klokare att försöka bli anställd av ett konsultbolag, som tex PeopleProvide, och sedan bli uthyrd. Eller kanske du kan vara kvar som konsult i din nuvarande organisation och prova dig fram, för att sedan ”dra vidare” på andra uppdrag?

Vad bör man tänka på när man ska sälja sin egen tid och kompetens?

För att få snurr på försäljningen är min rekommendation att både gå via olika leverantörer och sälja via eget nätverk. Du behöver veta och tänka igenom vad du kostar. Vad är du värd och vilket värde kommer du tillföra bolaget som du ska hjälpa? Det kostar att hyra professionell personal. Om du behöver hjälp vill du inte ta genvägar eller hyra en amatör. Kompetens kostar så var inte rädd för att (försöka) ta betalt. Det är i alla fall mitt tips.

Hur får man nya uppdrag och hur hanterar man perioderna mellan uppdrag?

Det där är kanske en av de svårare sakerna att faktiskt reflektera över. Att hantera känslan av otrygghet. Ibland kommer du hamna mellan uppdrag och ”vara på bänken”, eftersom du helt enkelt inte hann med att nätverka tillräckligt mycket, gå på säljmöten eller fick nej när du pitchade. Någon har sagt att man verkligen ska försöka gilla och ta tillvara på den tiden, men det kan vara svårt. Ett tips är att disciplinerat försöka sätta av en stund varje dag till att nätverka, ringa samtal, uppdatera cv, etc. Du kommer alltid få fler ”nej” än ”ja” och det gäller att jobba med sig själv och “gilla läget”.

 Hur kräsen kan man vara när det gäller att välja uppdrag?

Mitt råd är att inte vara för girig eller för kräsen. Snarare nyfiken, alla uppdrag är utvecklande på ett eller annat sätt. Känns det bra och du är nöjd, då är det väl bara att köra? Du har ju alltid en väg ut och kan avbryta uppdraget.

Hur brukar tillsättningsprocesserna se ut?

Det varierar, alltifrån formella intervjurundor med omfattande testning, till att någon i ditt nätverk hör av sig, vet vem du är, vad du gjort tidigare och vad du är bra på. Då blir det mer informellt, även om det kan bli en del samtal med olika ”stakeholders”. Men, som interim gillar du nya miljöer och människor. Varje samtal ger en bättre bild av nuläget och vad det är som faktiskt behöver göras. Sen handlar det bara om att få kunden nöjd och jobbet gjort.

Slutligen, vad är din input på konsultmarknaden – någon trendspaning?

Om man läser Johan Seltborgs intressanta bok ”Ledarskap på besök” såär en trend att ”interimandet” kryper ner i åldrarna. Det fördelar sig också jämnare mellan könen idag än tidigare. Den största tillväxten, skriver han, sker dock i åldrarna 45-55 år. Troligen hör det ihop med att du samlat på dig en massa erfarenhet och den där ”åldersnojan” gäller inte riktigt på samma sätt för konsulter, som när man ska anställa fast personal. Du har säkerligen också samlat ihop en liten ekonomisk buffert, som gör att du vågar slå dig in på en ny karriär. Jag håller med Johan om att ”interimskapet” faktiskt är ett eget yrke.

 

Vill du eller arbetar du som HR-konsult idag, välkommen att registrera dig i vårt nätverk.

Registrera dig i vårt nätverk

Vill du veta mer om konsultlivet – kontakta oss. Vi gärna svarar på frågor och kan ge tips och råd.

Kontakta oss

Dela inlägget

Vill du komma i kontakt med oss?